Blog: Volle kracht naar het einde van het jaar
Alle schoolvakanties zijn al even voorbij en ook als je wat later op vakantie bent gegaan is de kans groot dat je inmiddels weer aan de slag bent. Ik merk dat heel duidelijk in mijn mailbox en aan het drukkere telefoonverkeer. Klanten en met name kandidaten reageren volop en laten weten wel of niet geïnteresseerd te zijn. Die toegenomen reuring geeft mij altijd veel positieve energie. De arbeidsmarkt is nog altijd uitdagend en onze rol als volwaardig partner / adviseur wordt daarin steeds belangrijker én meer gewaardeerd.
Na een lastig eerste kwartaal, waarbij de markt echt even op gang moest komen, merken we nu dat onze expertise en marktkennis steeds meer wordt gevraagd. Met ruim 20 jaar ervaring binnen de Nederlandse Life Sciences kunnen we ver terugkijken naar data en trends uit het verleden. Traditiegetrouw zullen we de komende maanden dan ook druk zijn met het invullen van allerlei klantvraagstukken, maar zeker ook al vooruitkijken naar komend jaar: wat gaat ons dat brengen? Wat is onze ambitie en wat is er mogelijk? Wij hebben zélf immers ook te maken met de uitdagingen van de krappe arbeidsmarkt. Dat levert boeiende gesprekken op en soms complexe vraagstukken: hoe gaan we nu zélf mensen binden? Hoe laten we echt goed zien waarom het zo fijn werken is bij ons? En moeten we mee met de gekte van de markt en met allerlei voorwaarden gaan strooien of houden we vast aan onze eigen koers.
Zelf geloof ik heel erg in het vasthouden aan je ingeslagen weg, focus houden op je doelen, duidelijkheid over de huidige stand van zaken en transparantie over hoe we dingen hebben ingericht en welke koers we gaan varen. Die koers houdt in dat mijn team zich focust op het optimaal ondersteunen van bestaande klanten en recruitment van kandidaten, terwijl het stuk New Business ligt bij andere collega’s. We zetten daarnaast in op specialiseren en doorontwikkelen van onze collega’s op de gebieden waar zij goed in zijn. Met behulp van de juiste software zullen we nóg efficiënter en effectiever gaan werken. De juiste data is daarbij essentieel. Op basis van deze data houden we onze interne processen en de arbeidsmarkt nauw in de gaten. Zo kunnen we bij de start van een recruitment traject sneller bepalen wat onze strategie wordt, maar vooral beter onderbouwen hoe succesvol wij kunnen gaan zijn. Allemaal factoren die bijdragen aan ‘fijn werken’ en het samen beter doen voor onze opdrachtgevers én kandidaten!
Welke koers kies jij? Wil jij ook weer met volle kracht vooruit, maar loop je tegen soortgelijke vraagstukken aan of wil je meer weten over de stand van zaken op de arbeidsmarkt en onze visie daarop? Ik ga graag met je in gesprek!